Fars dag-tårta

Hade egentligen inte tänkt baka någon tårta på Fars dag. Eller egentligen så hade jag tänkt det, men insåg att jag inte hade någon vispgrädde hemma så då struntade jag i det och maken min fick nybakade scones, jordgubbsmilkshake och en liten chokladpralin till frukost istället. Han gnällde inte över det ;-) Dagen tillbringades på Lek & Bus-landet och på väg hem därifrån ringer min kära mor, som skulle komma förbi och hämta grejer, och säger att hon hoppas hon får tårta... Jaha. Panik till affären för att köpa tårtbotten (och det går emot alla mina principer, tårtbotten bakar man själv!) men men, ringer man 20 minuter innan man kommer får man ta det man får. Väl hemma experimenterar jag lite med fyllningen och här kommer tipset på den!

I vår familj brukar vi alltid göra en fyllning gjord på marsankräm, vispgrädde och mosad banan och det var även vad det understa lagret i min tårta innehöll, men det övre lagret fick en annan fyllning. Jag smälte en Marabou Premium-chokladkaka (den med hallon) och blandade den smälta chokladen med hälften av marsankrämen och sedan hade jag i lite grädde för att fylla ut. Luktade riktigt gott kan jag meddela. Någon som minns en av glassbilens glassar? Rosa glass, med mörk choklad på utsidan och pärlströssel? Pralin hette den. Det var min mammas favoritglass så jag minns den väl. Precis så luktade tårtfyllningen. Och den var riktigt smaskig och så enkel att göra. Kommer helt klart testas igen :-) Och choklad och banan blev en riktigt bra kombination.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0