Har bakat idag

men har fortfarande en del bakning kvar inför helgens kalas. Men här kommer det som är fixat hittills.


Lindas Cornflakeskakor (mer som godis)

100 gram smör/margarin
1 dl sirap
1 dl socker
3 msk kakao
4 dl cornflakes
1 tsk vaniljsocker

Blanda margarin, sirap, socker & kakao. Koka i ca 3-4 minuter, tillsätt sedan vaniljsocker och cornflakes, blanda ihop. Häll upp i formar och ställ in i frysen.

Jag har ätit på tok för många såna här idag så de kommer garanterat inte att finnas kvar till kalaset på lördag, men men. De var så oerhört enkla att göra, så de kommer nog finnas med på vårt lördagsmys många gånger framöver :-)

När jag var på väg till skolan i förra veckan så sprang jag in på Pressbyrån för att ladda på busskortet och snubblade då över en bok som jag bara var tvungen att ha. Nyttig mat för glada barn hette den och idag har jag testat att baka en sorts kakor ur den. Kakorna ska vara ett lite nyttigare alternativ. De ska egentligen innehålla osötat äppelmos, men något sådant hade jag inte. Här kommer receptet i alla fall.

Kloka kakor 16 st

190 grader, 15 minuter

50 gr fleromättat margarin
125 gr finkornigt socker
1 äggula
1.25 dl osötat äppelmos
175 gr vetemjöl
1 tsk bakpulver
75 gr havregryn

Sätt ugnen på 190 grader. Vispa margarin & socker i en skål. Vispa sedan i äggulan och äpplemoset. Sikta mjöl & bakpulver över smeten, rör i havregrynen & blanda till en mjuk deg. Rulla 16 valnötsstora kulor. Lägg på bakplåtspapper och platta till de lite. In i ugnen. Låt svalna på bakplåtspapper några minuter, sedan upp på galler.

Jag fick fler än 16 st så mina blev nog rätt små. Men mina 2 provsmakare älskade dem:-) Och med osötat äpplemos är de nog inte så överdrivet onyttiga heller.



Niccans kladdkaka
200 grader, 15 minuter

2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
100 gr smör/margarin
25-50 gr blockchoklad. Jag brukar blanda ljus och mörk.

Grädda i nedre delen av ugnen. Kakan ska vara lös i mitten. Servera med vispgrädde, eller ännu hellre vaniljglass medan kakan fortfarande är varm. Mums!


Kommentarer
Postat av: linda G

smälter du blockchokladen ?

2010-03-06 @ 16:52:26
URL: http://lindagelin.blogg.se/
Postat av: Niccan

Japp jag smälter chokladen:-)

2010-03-06 @ 17:07:53
URL: http://niccan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0